Większość z nas używa opakowań kartonowych na co dzień, czy to rozpakowując kosmetyki z drogerii, czy otwierając pudełko z pizzą. Chociaż opakowania i ich wykończenia znacząco się od siebie różnią, niewiele osób niezwiązanych z papiernictwem potrafiłoby fachowo nazwać procesy, jakim zostały poddane poszczególne opakowania. W dzisiejszym wpisie wytłumaczymy, czym są opakowania kaszerowane i fasonowe, a także – czym się od siebie różnią.

Opakowania kaszerowane

Kaszerowanie to, najprościej mówiąc, oklejanie opakowania cienkim papierem. Często nazywa się je też laminowaniem, chociaż termin ten odnosi się do oklejania kartonów folią. Po co kaszeruje się opakowania? Z wielu powodów. Po pierwsze, nie wszystkie kartony da estetycznie zadrukować. Oklejenie szarego kartonu cienką warstwą z offsetowym nadrukiem wysokiej jakości sprawia, że opakowanie wygląda elegancko i ciekawie, a do tego zyskuje walory reklamowe. Cienka warstwa spajająca całe opakowanie zwiększa też znacznie jego wytrzymałość i trwałość. Kaszerowanie jest więc szczególnie polecane dla opakowań, w których będą transportowane ciężkie towary. Cienką warstwę z nadrukiem nakłada się na opakowania z tektur przy użyciu specjalistycznych klejów i za pomocą maszyn, nazywanych kaszerówkami.

Czym jest fasonowanie?

Fasonowanie, bardzo upraszając, polega na przygotowaniu pudełek o indywidualnej konstrukcji. Opakowania mogą mieć nietypowy kształt, otwory ułatwiające podnoszenie, czy okienka eksponujące produkt. Przygotowuje się je z użyciem specjalnych wykrojników. Opakowania fasonowane są funkcjonalne i idealnie dopasowane do potrzeb danego produktu. Do klienta trafiają zazwyczaj złożone na płasko, lecz bardzo łatwo można je złożyć, są więc od razu gotowe do użycia. Jak widać, fasonowanie i kaszerowanie to pojęcia odrębne. Pudełko fasonowane, czyli przygotowane na indywidualne zamówienie klienta, może być kaszerowane, czyli dodatkowo uszlachetnione okleiną z kolorowym nadrukiem, wzmacniającą jego konstrukcję. Warto wspomnieć, że nadruk również może być uszlachetniony, np. tłoczeniem, wykończeniem logo błyszczącą folią, lakierem UV, itp.

Masz pytania??

Skontaktuj się już teraz!